چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ |۱۷ محرم ۱۴۴۶ | Jul 24, 2024

حجت‌الاسلام رسول ملکیان، فعال انقلابی و سیاسی در گفت وگو با خبرنگارحوزه دراصفهان اظهارکرد: در ارتباط با روز 13 آبا ن و روز مبارزه با استکبار جهانی، از دیدگاه اسلام و قرآن باید بگویم، در هیچ کتاب سیاسی مرسوم در جهان به اندازه قرآن کریم بر مبارزه با استکبار تاکید نشده است.

 رییس کمیته حوزه وروحانیت ستاد 13آبان اصفهان بیان داشت: از همه کتاب‌های سیاسی موجود در دانشگاه های جهان،این قرآن کریم است که مبارزه با استکبار را به عنوان یک اصل مطرح کرده، به دنبال آن در روایات معصومین نیز بر آن تاکید شده است.

این استاد و پژوهشگر قرآنی تصریح کرد: استکبار به معنای برتری جویی و امتناع از پذیرفتن  و پذیرش حق است که به گونه ای خود بزرگ بینی غیر واقعی نیز استکبار می‌گویند.

وی در ادامه افزود: واژه استکبار به همراه مشتقاتش در قرآن کریم بیش از 48 بار آمده که چهارعدد از آن مربوط به استکبار ابلیس و شیطان است و 44 مورد مابقی آن استکبار انسان و بشر است.

حجت الاسلام ملکیان عنوان کرد: از منظر قرآن شریف ،بدترین نوع استکبار، عدم تواضع و تمکین در برابر فرمان الهی و ائمه اطهار(ع) است.

وی در ادامه ابراز کرد: زمینه و عوامل پیدایش استکبار مسائل زیادی می تواند باشد که مهمترین آنها، فقر فرهنگی و عدم استقلال فکری است،همچنین قدرت نظامی و موقعیت اجتماعی-سیاسی و مال و ثروت فراوان می تواند زمینه سازو یا عامل استکبارباشد.

این کارشناس دینی افزود: عواملی چون توهم برتری در آفرینش جهان، کفر، تکبر ، خود پرستی و گناه از دیگر موارد زمینه ساز بوجود آمدن استکبار در افراد، دولت‌ها و حاکمیت‌ها است.

وی در ادامه به آیاتی از قرآن کریم پیرامون استکبار ازجمله آیه 4 سوره قصص« إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلَا فِی الْأَرْضِ وَجَعَلَ أَهْلَهَا شِیَعًا یَسْتَضْعِفُ طَائِفَةً مِّنْهُمْ یُذَبِّحُ ...» و همچنین آیه 39 سوره قصص«وَاسْتَكْبَرَ هُوَ وَجُنُودُهُ فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَظَنُّوا أَنَّهُمْ إِلَيْنَا لَا يُرْجَعُونَ» نیز اشاره کرد.

حجت الاسلام ملکیان خاطرنشان کرد:بر این اساس یکی از ثمرات بزرگ انقلاب اسلامی ایران، مبارزه با استکبار است که روز 13 آبان به آن  نامگذاری شده است و وظیفه همه مردم مسلمان ایران این بوده که درکنار دانش آموزان، دانشجویان و طلاب حوزه‌های علمیه درمیدان عمل حاضر شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha